Mundo de Jo... Reismee.nl

04,05,06 oktober Langs de Kust, Robben Eiland en Township

04-10 Langs de kust,

We staan op en de zon schijnt. Na weer een gezellig ontbijtje vertrekken we naar Hermanus.

We zien de wolken alweer te voorschijn komen en het zonnetje is alweer snel verdwenen.

Maar goed we laten de pret niet drukken. We rijden langs mooie kust plaatsjes, Gorden Bay, Betty's Bay hier doorheen gegaan en even een kijkje op het strand want er zouden Pinguïns kunnen zijn en het zonnetje kwam heel even door, maar vandaag dus geen Pinguïns. We komen ook bij het plaatsje Vermont...nou is dat niet leuk ook al is het met een t op het eind ipv een d. We rijden er toch maar even doorheen voor een fotootje.

Ondertussen hebben we ook regen...we balen heus niet hoor , wel nee!

In Hermanus aan gekomen gaan we op de uitkijk naar walvissen. Jammer maar helaas we zien er 1 ver in de verte... dan ons zelf maar trakteren op wat lekkers in dit leuke dorpje. We rijden terug via de kust en het weer word steeds slechter. Dat is best jammer want de kust is leuker met een zonnetje. We zijn in Simon's town, hier wel een zeeleeuw gezien ook een leuk stadje en ook hier maar weer wat lekkers. Richting Boulders beach hier zouden ook Pinguïns moeten zijn maar helaas wij kunnen ze niet vinden. Dus we hebben besloten om de weg terug maar te gaan instellen. Het is prachtig maar het weer houdt ons tegen om lekker uit te stappen en rond te kijken. We hopen op beter weer om dit rondje nogmaals te kunnen gaan maken. We hebbn ook nog in de file gestaan hihi wat een dag. Het klink misschien niet leuk maar we hebben het wel leuk hoor, het is even behelpen en duimen op zon. We hoorde dat het aan de kant van Johannesburg 40 graden is het scheelt maar 25 graden Grrr. Duimen dus....

Wat trouwens ook heel leuk is om te vermelden dat hier overal hele leuke, mooie woonwinkeltjes zijn, wat je niet verwacht. En vaak kan je er ook nog even lekker lunchen. Zoals we dus gedaan hebben...je moet wat met zulk weer...Morgen vast weer beter.

05-10 Robben eiland

Vandaag gaan we om 1 uur met de boot naar Robben eiland. We worden wakker en het ziet er zonnig uit maar dat zegt niets in dit land. We rijden eerst weer naar Kaapstad en gaan daar eerst wat wandelen door de haven. Om half 1 moeten we inchecken voor de boot. Het buitendek is al vol (zon schijnt dus nog steeds) dus we moeten binnen zitten. Eerst baalde ik er wel van maar uiteindelijk toen we aan het varen waren was ik wel blij. Er stond namelijk best veel wind en hoge golven. Ik vind het maar niks varen op zee. Aangekomen op Robben eiland bezoeken we eerst de gevangenis zelf waar Nelson Mandela 19 jaar heeft gezeten van de 27 jaar . Indrukwekkend is het wel. Toch zie je er weinig van terug want alles is kaal. Je kunt er geen beeld bij krijgen. Het is niet meer zo aangekleed zoals het was...wat we later wel in een filmpje terug zagen. Daarna stap je in een bus en krijg je een rondleiding op het eiland zelf. Erg massaal , maar je wil het toch gezien hebben. Daarna zijn we nog even de Tafelberg op gereden blijf indrukwekkend zo'n rare hoge platte berg. Nu foto's gemaakt met een zonnetje.

Het blijft een schitterende omgeving overal heb je bergen om je heen onverstelbaar.

En de zon is het vandaag blijven doen joehoe.

06-10 Townships

We gaan vandaag een township bezoeken. Een kijkje nemen in een krottenwijk wat we alleen nog maar van afstand vanaf de snelweg hebben zien liggen. Maar wat daar nou gebeurd of hoe de mensen daar nou leven kan je niets bij voorstellen. Eerst gaan we met een gids naar district six. Hier woonde zwarte mensen best wel naar hun zin. Om een vage reden werden alle huizen plat gemaaid en er was niets meer van over. Je snapt er werkelijk niet van want er is dus weinig voor terug gekomen. Gebouwen van de staat zijn dan nog blijven staan zoals kerken en moskeeën. 20 jaar later konden ze evt terug komen er was dan ook weer wat woningen neergezet maar dan moesten ze aantonen dat ze daar toen geleefd hadden...ja ja ze waren alles kwijt dus dat ging ook niet op. Mensen zijn raar!!

Toen gingen we naar Langa een township. Nou je weet niet wat je meemaakt. Hoe de mensen hier leven. Er ging een gids met ons mee en we hadden echt zoiets van vinden ze dit wel goed en hoe vinden ze ons. De man vertelde dat er al 15 jaar toeristen komen en dat ze het alleen maar goed vinden dat er naar ze om gekeken word. Ze voelen zich niet bekeken aapjes. Oke dan, en inderdaad de mensen spreken je aan en de kinderen pakken je hand en lopen met je mee (harten breker). Ze mogen niet bedelen want dan sprong de gids er gelijk op in. Ja het is niet te beschrijven hoe dat leeft, maar volgens ons toch ook niet echt ongelukkig. We gaan ook nog even een illegaal biertje proeven hihi. We zitten in zongolfplaten hutje met nog wat mensen en er gaat een groot blik rond waar je allemaal even een slokje bier van neemt. Je voelt je niet overal even op je gemak maar dat kan ookaan ons zelf liggen. We vonden het wel heel indrukwekkend en goed om te zien want Afrika er om heen ziet er heel anders uit. Ook zitten er trouwens in de townships nog best wel verschillen want de lichtbruine wonen weer in een ander gebied dan de donkeren. En je hebt ook weer wat rijkere wijken. O ja en als je als man niet over een mooie auto beschikt vergeet dan ook maar een vrouw, ook al heb je gestudeerd of een mooi huis dat zien ze niet...de auto is je status...We kwamen ook gewoon nog een Farari tegen en een Rolls, dus dat is dan wel weer heel apart. In de armste gebieden daar zie je wel de mensen op straat met elkaar en hebben het leuk, kom je in de iets duurdere daar zie je meteen niemand meer. Die hebben geen sociaal leven meer allen een beter huis.

Nou we waren helemaal overrompeld ...en de zon was er de hele dag bij.

Nog 2 nachtjes dan is het weer voorbij. We gaan morgen nog een keer richting Boulders Beach, Cape of Good Hope en Chapman's Peak...hopen dat het beter gaat.

Dikke kus van M & J uit ZA xxx.

el

ik geniet van het meekijken
nog een paar hele fijne dagen
dikke kus

Eef en Jacq

Verschil tussen rijk en arm is in ZA belachelijk. Ik kan me voorstellen dat het verhaal en de beelden een behoorlijke indruk hebben achtergelaten.
Stiekem maar hopen dat er ooit iets aan de situatie gedaan wordt.

Wat vliegt de tijd hé, voordat je het weet ben je weer thuis. Ik hoop dat er nog pinguins voorbij komen. Met een beetje mazzel Happy feet :)

Veel plezier en liefs,

Eef en Jacq
xxx

Odette

Hi moppies,

Goede reis naar huis. Lekker nagenieten tijdens de lange reis.

Kus Odette

Mam S.

Jongens weer een heel gezellig verhaal en tot kijk op Schiphol.
Dikke kus Mam/Moekie

Hamba